کدخبر: ۱۷۵۵۳۳
۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
چاپ

چرا باران نمی بارد

قهر آسمان با سرزمین دنا/طلب دعای باران از سوی دنا نشینان

کشاورزان دنا نشین هر روز دعای باران را زیر لب زمزمه می کنند و از خدای کائنات طلب بارش باران دارند امروز این کشاورزان دست به دعا برداشته و خواهان باریدن بارانی بر سرزمین زیبایی های چهار فصل هستند تا کام دنای استوار را سیراب کند.

به گزارش سفیر دنا، دو ماه از فصل پاییز؛ فصل زیبایی و رنگ های قرمز و زرد و برگ ریزان می گذرد اما هنوز ابری نیست که آسمان زیبای دیار کیخسرو و سی پهلوان فروسی و کوههای سربه فلک کشیده دنا و زاگرس جنوبی را در قُرق خود قرار دهد و با صدای زیبای رعد و برق های غرا، این دیار آب خیز را که روزگاری به شهر آبهای خروشان معروف بود را آبیاری کند. 

تشنگی به پای دناهم رسید

در پاییز سال 96  که چهل روز و اندی از آن سپری شده هنوز بارانی بر این زمین که روزگاری مهد طروات نم نم بارانهای موسمی بود نباریده است.

کشاورزان دنا نشین که هر روز دعای باران را  زیر لب زمزمه می کنند و از خدای کائنات طلب بارش باران دارند امروز  دست به دعا برداشته و خواهان باریدن بارانی بر سرزمین زیبایی های از سوی خداوند سرزمین چهار فصل هستند.

این روزها که بیشتر از همه خبر از خشکسالی و نبود آب و تنش آبی در بیشتر جای جای استان چهارفصل شنیده می شود، بارش زیبای باران پاییزی جنگل ها و مراتع زیبای این دیار را از غم مردگی خاص خود در نیاورده است و همه منتظر باریدن این نعمت الهی بر این سرزمین هستند.

خلف وعده باران با مردم سرزمین دنا

باران پاییزی که همیشه در نیمه های آبان ماه در سی سخت و استان چهارفصل شروع به باریدن می کرد، امسال با خلف وعده خود هنوز در این دیار نباریده و دل غم زده مردم این دیدار هنوز از دیدن ابرهای بارانزا بر پشت بام ها به آسمان خیره شده است.

امروز مردم عشایر خیز در بهون های خود و سیاه چادرهای مردان ایل منتظر شنیدن صدای رعد و برق ابرهای تامسون هستند تا سکوت دشت ها و کوههای سر به فلک کشیده سررود شمالی پایتخت طبیعت و قله های دنا با این صدا الهام بگیرد.

امروز عشایر تنگه های دنا دوباره در انتظار آن صدای تلع لوآمیز رعد برق های ابرهای بارانی هستند که باآمدنشان دلشان شاد می شد و صدای کوچ کوچ و هی هی عشایر برای پناه بردن به غاری را به یاد آنان می آورد.، آری امروز دل دنا از این بی بارشی هم شکسته است.

بلوط ها در انتظارباران

امروز بلوط های خسته  و زجر کشده دنا که در سالهای اخیر تبرها جانشان را گرفته و از ترس آتش سوزیهای سریالی در امان نیستند نیز تشنه  باران هستند تا این صدای را بشنوند شاید برسد تا آنها از گرمای تابستان وآتش سوزیهای سریالی و شکستن موی رگهایشان به وسیله تبرها انسانی رهایی یابند.

بارش باران های پاییزیی که در فصول گذشته باعث می شد که این شهر رویایی(سی سخت شهر افسانه ها) چهره ای پژمرده و خمارش را بشوید امروز همچنان منتظر است تا شاید دوباره از این نم نم بارانهای زیبای پاییز سیراب شود.

آذر ماه با باران می اید

پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور، پیش‌بینی فصلی ایران را به‌طور کامل انجام داده که در بخش خلاصه آن تأکید شده است: مجموع بارش کشور در انتهای سال زراعی 96-1395 نسبت به میانگین بلند مدت و سال گذشته به ترتیب حدود 6 و 7 درصد کاهش یافته است.

این پژوهشکده در قسمتی از گزارش خود چنین ذکر کرده است انتظار می‌رود در نیمه اول مهر ماه بارش‌هایی در حد نرمال در استانهای ساحلی خزر (به ویژه نیمه غربی آن) و مناطق شمالی و شمال غرب کشور رخ دهد؛ اما مجموع بارش فصل پاییز در سطح کشور (به‌ویژه در جنوب غرب) به کمتر از میانگین بلندمدت گرایش دارد.

در این گزارش تأکید شده شرایط یاد شده مدیریت واقع‌ بینانه منابع آب در حوضه‌های آبریز کشور،  به خصوص برای تامین آب کشاورزی و شرب فصل بهار و تابستان سال آتی را می‌طلبد.

 بر اساس این گزارش بسیاری از مناطق کشور به ویژه استانهای خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، ایلام، زنجان، خراسان شمالی، اردبیل و یزد با کمبود بارشی فراتر از 20 درصد مواجه  خواهند بود.

بارش پاییزه در نوار شمالی کشور بدون تاخیر آغاز شده و  انتظار می‌رود در یک ماه آتی شرایط بارشی در مناطق مذکور به ویژه نیمه غربی سواحل دریایی خزر در حد نرمال و حتی قدری بیش از آن باشد، چنین وضعیتی کم و بیش تا پایان فصل پاییز در نواحی یاد شده پایدار خواهد بود.

بارش چندان مناسبی برای سال زراعی 97-1396 در استانهای واقع در جنوب غرب کشور پیش‌بینی نمی‌شود؛ به طوری که استانهای بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و ایلام با خشکسالی مواجه خواهند بود. بارش در سایر استان‌های کشور متمایل به کمتر از میانگین بلند مدت خواهد بود. ضمن اینکه میانگین بارش پاییز 1396 کشور با تلفیق برونداد مدل‌های مختلف تهیه شده است.

لذا همانطور که از نقشه ها مشاهده میشود انتظار میرود امسال بارشهای پاییزی دیرتر آغاز گردد(به جز مناطق خزری که از این الگو پیروی نمیکنند) اما در ماه های آذر و دی با مهیا شدن شاخصها و مولفه های جوی، برای ورود سامانه‌ های بارشی، شرایط بارندگی به نرمال نزدیک خواهد شد؛ برخلاف دو ماه آغازین فصل پاییز، بارش آذر ماه در مناطق غربی نرمال تا بیشتر از نرمال خواهد بود.

شهر سی سخت به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوههای دنا همه ساله در فصول پاییز و زمستان ، از میزان بارندگی مطلوبی در طول سال برخوردار است و این شرایط باعث حضور دور از انتظار گردشگران در فصول گرم سال در این مناطق زیبا شده است.

 

انتهای پیام/ر