کدخبر: ۱۷۸۰۱۵
۲۱ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۵:۴۳
چاپ

اما یاسوج در خط فقر آموزشی/ از جمع‌آوری ۶۰ کانکسی تا احیای ۱۸ پروژه نیمه‌تمام در نهضت عدالت

مدیرکل نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد از ثبت بالاترین سرانه فضای آموزشی کشور (۸.۶۹ مترمربع) خبر داد، اما همزمان بر توزیع نامتوازن و وضعیت بحرانی سرانه در شهر یاسوج تأکید کرد. وی گفت: «نهضت توسعه عدالت آموزشی»، از ۶۰ مدرسه کانکسی شناسایی‌شده ۵۹ مورد جمع‌آوری شده و ۱۰۶ مدرسه سنگی در حال جایگزینی هستند. این استان همچنین با آغاز پروژه‌های جدید، پروژه‌های نیمه‌تمام خود را به ۲۰۸ مورد افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار سفیر دنا؛ سید رضا حسینی‌نیک، مدیرکل نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد، اعلام کرد که این استان با سرانه ۸.۶۹ مترمربع فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز، بالاترین سرانه را در میان تمام استان‌های کشور دارد. این رقم در حالی است که میانگین سرانه کشوری ۵.۴۵ مترمربع است و حتی از سرانه آموزشی کشورهای پیشرو مانند فنلاند و اتریش (۸ مترمربع) نیز بالاتر است.

چالش توزیع نامتوازن در شهرها

حسینی‌نیک ضمن تأکید بر آمار کلی مثبت، به مشکل جدی توزیع نامتوازن این فضاها در سطح استان اشاره کرد و گفت: «در شهر یاسوج در خط فقر سرانه آموزشی قرار داریم و وضعیت بسیار نامناسب است، در مقابل، شهرستان‌هایی مانند باشت با سرانه‌ای نزدیک به ۱۸ مترمربع، وضعیت بسیار بهتری دارند. این نابرابری چند سالی است که وجود دارد.»

آمار مدارس کم‌جمعیت استان

مدیرکل نوسازی مدارس جزئیاتی از وضعیت مدارس استان ارائه داد: از مجموع ۲,۷۰۰ مدرسه موجود، ۵۴۳ مدرسه زیر ۵ دانش‌آموز دارند. ۲۱۲ مدرسه از این تعداد، تنها ۲ دانش‌آموز دارند، در مجموع، ۸۹۳ مدرسه زیر ۱۰ دانش‌آموز‌ در استان فعال هستند.

اجرای «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی»

وی به تشریح اقدامات در قالب «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی» پرداخت:

مدارس کانکسی: جمع‌آوری مدارس کانکسی در اولویت قرار گرفت. از ۶۰ مدرسه کانکسی شناسایی شده، ۵۹ مورد تکمیل شده و یک مدرسه در دست ساخت است.

مدارس سنگی: جایگزینی مدارس سنگی در ردیف دوم پیگیری‌ها قرار دارد. برای ۱۰۶ مدرسه سنگی بالای ۱۰ دانش‌آموز مصوب شده است. از این تعداد، ۳۳ واحد (معادل ۱۵۱ کلاس درس) با مشارکت ۵۰ درصدی بنیاد علوی و نوسازی مدارس در حال احداث است.

پروژه‌های نیمه‌تمام: در این نهضت، ۱۸ پروژه تأثیرگذار با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان و ظرفیت اسکان ۳,۰۰۰ دانش‌آموز تعریف شده است. تعداد کل پروژه‌های فعال استان از ۱۹۰ مورد به ۲۰۸ مورد افزایش یافته است.

رتبه استانی و مهلت زمانی

حسینی‌نیک تأکید کرد که کهگیلویه و بویراحمد در جمع **۵ استان برتر کشور در اجرای این نهضت قرار دارد و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۵ است و هدف این است که تا آن زمان هیچ مدرسه نیمه‌تمام یا فاقد فضای آموزشی استاندارد در استان باقی نماند. همچنین پروژه‌ها توزیع مناسبی داشته‌اند؛ شهرستان‌های بویراحمد (۴۱ واحد)، مارگون (۲۸ واحد) و دنا (۲۱ واحد) بیشترین واحدهای احداثی در این نهضت را به خود اختصاص داده‌اند که نشان‌دهنده توجه به مناطق محروم است.

تأثیر نگاه مدیریتی جدید

وی با اشاره به تغییرات مدیریتی، تصریح کرد که از مهر ۱۴۰۳ تا مهر ۱۴۰۴، وضعیت تجهیزات و فضا بهبود یافته است. حسینی‌نیک ابراز امیدواری کرد و گفت: «از زمان انتصاب دکتر رحمانی به عنوان استاندار، ایشان به اندازه ۸ استاندار قبلی جلسه شورای آموزش و پرورش برگزار کرده‌اند. زمانی که نگاه و برنامه استان بر آموزش متمرکز باشد، نقطه امیدی برای اتفاقات خوب شکل می‌گیرد.»

وی افزود که در مهر ۱۴۰۳ تعداد ۵۳ مدرسه تحویل داده شد و پس از انتصاب استاندار، ایشان دستور دادند که برای مهر ۱۴۰۴ تعداد ۱۰۰ مدرسه تحویل داده شود و همچنین خرید تجهیزات اسکان مانند ۳۰ هزار متر موکت، ۴۰۰ تشک، ۴۰۰ تخت و ۴۰۰ پتو برای خوابگاه‌های آموزشی مصوب شد.

سید رضا حسینی‌نیک، مدیرکل نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد، در تشریح وضعیت فضاهای آموزشی استان، آماری کلیدی را منتشر کرد: این استان با سرانه ۸.۶۹ مترمربع فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز، بالاترین آمار در سطح کشور را داراست، در حالی که میانگین کشوری ۵.۴۵ مترمربع و سرانه کشورهای پیشرو مانند فنلاند و اتریش حدود ۸ مترمربع است. با این حال، ایشان تأکید کردند که این آمار کلی، واقعیت کف میدان را منعکس نمی‌کند و توزیع ناعادلانه در مناطق شهری یک چالش بزرگ است.

توزیع نابرابر و وضعیت مدارس کم‌جمعیت

مدیرکل نوسازی مدارس به تفاوت فاحش سرانه‌ها اشاره کرد: «در شهر یاسوج در خط سیاه سرانه قرار داریم، در حالی که در شهر باشت سرانه نزدیک به ۱۸ مترمربع است.» وی همچنین اعلام کرد که از مجموع ۲,۷۰۰ مدرسه استان، ۵۴۳ مدرسه زیر ۵ دانش‌آموز و ۸۹۳ مدرسه زیر ۱۰ دانش‌آموز هستند که نشان‌دهنده پراکندگی و کم‌بازدهی برخی مدارس دولتی است.

موفقیت‌ها در «نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی»

حسینی‌نیک با اشاره به شروع «نهضت توسعه عدالت آموزشی» از آبان ماه (که توسط ریاست جمهوری تعریف شد)، عملکرد استان را در ردیف برتر کشور دانست و تأکید کرد که در این نهضت، پروژه‌های نیمه‌تمام و نیازمند بازسازی در اولویت قرار گرفته‌اند.

جمع‌آوری مدارس کانکسی: از ۶۰ مدرسه کانکسی شناسایی شده، ۵۹ مورد تکمیل شده و یک مورد در حال ساخت است، پیشرفت فیزیکی در این ردیف به ۹۸.۸ درصد رسیده است.

جایگزینی مدارس سنگی: ۱۰۶ مدرسه سنگی بالای ۱۰ دانش‌آموز مصوب شد، از این تعداد، ۳۳ واحد (شامل ۱۵۱ کلاس درس) با اعتبار کلی ۲۸۰ میلیارد تومان (مشارکت ۵۰ درصدی نوسازی مدارس و بنیاد علوی) در حال احداث است.


وی مدارس سنگی را از منظر مهندسی بسیار خطرناک‌تر از سازه‌های کانکسی مقاوم در برابر زلزله دانست و بر لزوم جمع‌آوری کامل آنها تأکید کرد.

احیای پروژه‌های نیمه‌تمام: ۱۸ پروژه تأثیرگذار با ظرفیت اسکان ۳,۰۰۰ دانش‌آموز و اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان وارد چرخه نهضت شده‌اند. تعداد کل پروژه‌های فعال استان از ۱۹۰ مورد به ۲۰۸ مورد افزایش یافته است.

نگاه مدیریتی و تعهدات اجرایی

مدیرکل نوسازی مدارس، نقش مثبت استاندار جدید در توجه به آموزش را برجسته کرد: «از زمان انتصاب دکتر رحمانی، ایشان به اندازه ۸ استاندار قبلی جلسه شورای آموزش و پرورش گذاشتند.»

وی به تعهدات جدید در حوزه تجهیزات اشاره کرد: «پس از تحویل ۵۳ مدرسه در مهر ۱۴۰۳، استاندار محترم دستور دادند که برای مهر ۱۴۰۴ تعداد ۱۰۰ مدرسه تحویل داده شود و تجهیزات خوابگاه‌ها از جمله ۴۰۰ تشک، ۴۰۰ پتو و ۴۰۰ تخت خریداری شود.»

توزیع پروژه‌ها بر اساس نیاز

حسینی‌نیک تأکید کرد که در توزیع پروژه‌ها، توجه ویژه‌ای به مناطق محروم شده است: شهرستان بویراحمد ۴۱ واحد، مارگون ۲۸ واحد و دنا ۲۱ واحد در قالب نهضت در دست اجرا دارند، شهرستان‌های کهگیلویه (۵۳ واحد) و بویراحمد (۴۱ واحد) بیشترین تعداد واحدها را دارند، که نشان‌دهنده نیاز بیشتر در حوزه سردسیر استان است.

انتهای خبری/

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین

آخرین اخبار