دنا در مسیر توسعه
دستور صریح استاندار برای حل مناقشه در رابطه با جاده یاسوج سی سخت/از سرگیری پروژه حیاتی یاسوج سی سخت در دستور کار/باز هم بلوطها قربانی می شوند+تصاویر

با دستور استاندار جاده مواصلاتی یاسوج به سی سخت که یکی از شاه راههای ارتباطی مهم در استان است با حل مناقشه بین منابع طبیعی و راه و شهرسازی از سر گرفته شد
به گزارش سفیر دنا؛ کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن آب و هوای چهار فصل از آن به عنوان قطب جدید گردشگری در جنوب غرب ایران یاد می شود و دارای جاذبه های توریستی تاریخی و تفریحی بالقوه ای برای توسعه است که همگی بر اثر موضوعات مختلفی اعم از سیاسی، اقلیمی و وضعیت توپوگرافی از قدیم الایام مورد بی مهری قرار گرفته و از توسعه مغفول مانده است.
استان یک درصدی کهگیلویه وبویراحمد یا همان استان غنی از سرمایه و فقیر از توسعه را همه می شناسند، استانی که بیش از یک سوم نفت کشور را تولید می کند و بهترین جاذبه های تفریحی خدادادی اعم از جنگل، کوه و رودخانه و مکان توریستی در خط رأس زاگرس سبز را به خود اختصاص داده است.
محرومیت درد کهنه وتاریخی کهگیلویه وبویراحمد
سخن ما از محرومیت کهنه و تاریخی است که هر چه در زمان بگذریم این محرومیت بیشتر از گذشته بر چهره این مردم که نیازمند توسعه و اشتغال هستند عیان تر می شود.
شاید بتوان این مسئله را نگاه نکردن به ظرفیت های این استان غنی دانست ،استانی که با وجود داشتن ظرفیت های بالقوه در امر توسعه از جمله ظرفیت های گردشگری پایدار که حرف اول را برای رونق کسب و کار یک کشور را می زند وبه عینه در این استان به وفور یافت می شود ربط داد.
مناطق سردسیری استان چهار فصل هر مکان آن بوی توسعه می دهد که می تواند به شهر سی سخت با توسعه گردشگری روستایی آن اشاره داشت که تا طبیعت زیبای مناطق رویایی یاسوج از تنگ گنجه ای گرفته تا آبشار و دیگر مناطق آن.
مغفول ماندن ظرفیت ها دنا
نبود جاده مناسب، نداشتن خطوط ریلی وهوایی باعث شده که این ظرفیت های بالقوه و جذاب که نام طولایی را به عنوان توسعه گردشگری حتی زمستانی در دامنه های سترگ دنا به دوش می کشد، مغفول بماند.
شهرهای سردسیری کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قرار گرفتن در یک پهنه مهم جغرافیایی و وضعیت توپوگرافی، امروز آن لازمه مهم شاخص های توسعه راه و جاده را ندارند و به دلیل بد عبور بودن و وضعیت خاص کوهستانی، هرساله شاهد تصادفات زیادی در جاده های اصلی این مناطق از شهرستان بویراحمد تا شهرستان دنا بوده که همگی خود مانعی برای توسعه است.
افسانه های سی پهلوان در حال نابودی
شهر سی سخت یا همان شهر برف وآفتاب و افسانه های فردوسی به دلیل قرار گرفتن در پهنای چند هزار متری از دریا وقرار گرفتن در پهنای دنای استوار به دلیل نداشتن راه مناسب ریلی، زمینی و حتی هوایی نتوانسته است آنچنان که باید و شاید توسعه ظرفیت هایش را به رخ دیگران بکشد.
جاده یاسوج به سی سخت به عنوان قدیمی ترین جاده در مناطق سردسیری استان که از وسط بلوطهای کهنسال با داشتن پیچ های خطرناک و مرگ آفرین عبور می کند یکی از جاده های پر تصادف استان به حساب می آید که به قول برخی مرگ را برای انسان تداعی می کنند.
این جاده ارتباطی با داشتن بیشترین پیچ های تند و متعدد یکی از جاده صعب العبور کشو بوده که در چند سال اخیر با ساماندهی قسمت های از این جاده ارتباطی، برخی از نقاط کور آن ساماندهی شده و جانی دوباره به خود گرفته است.
هرچند که در ورودی شهر سی سخت هنوز آثار این پیچ های خطرناک بر همه عیان است و وجود چندین تصادف در این منطقه و کشته شدن هموطنانمان را شاهد بوده ایم اما همچنان مسئولان برای برون رفت از این موضوع به دنبال راهکارهای مناسب هستند.
حل مناقشه دو نهاد با دستور استاندار
این جاده که چند سالی است که به دلیل مناقشه بین منابع طبیعی و راه و شهرسازی به دلیل قطع غیر اصولی و بی رویه بلوطهای کهنسال نیمه کاره رها شده به دستور استاندار دولت دوازدهم از سر گرفته خواهد شد.
هرچند که برای بازگشایی و ساماندهی این جاده بلوطهای زیادی به دلیل قرار کرفتن در حریم این جاده مواصلاتی بر زمین زده خواهند شد، اما توسعه ظرفیت های دنا نیازمند قربانی شدن این بلوط ها هستند.
باز هم بلوطها قربانی می شوند
بلوطهایی که با ایل و نیاکان ما الهام گرفتند و هر یک از آنها خاطرات زیادی از دوران کهن این سرزمین را در سینه دارند ،اما باید برای توسعه دنا امروز خود را فدا کنند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد در خصوص مشکلات و معارضات جاده یاسوج-سیسخت خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی گفت: شنیده ایم میان راه و شهرسازی و منابع طبیعی اختلاف ایجاد شده است.
احمدی با ابراز نگرانی از راکت ماندن این پروژه حتی در پهنای دنا گفت: ماشینآلات راه و شهرسازی در محل پروژه جاده یاسوج-سیسخت مستقر هستند اما منابع طبیعی از ادامه کار جلوگیری کرده اند.
مردم نباید متضرر شوند
وی با بیان اینکه منابع طبیعی و راه و شهرسازی ملکف به حل مناقشه خود هستندف بیان کرد: یکی از مشکلات امروزی در سطح استان نبود جاده مناسب است که مسئولان بایددر راستای این موضوع با هم دیگر کنار بیایند.
استاندار خواهان تسریع در عملیات جاده سازی این 1روژه شد و گفت: هر چه زودتر این دونهاد در راستای پیشبرد عملیات عمرانی و حل مشکلات خود اقدام کنند تا مردم در این زمینه متضرر نشوند
فرماندار شهرستان دنا نیز به تکمیل جاده مواصلاتی یاسوج به سی سخت و حتی احداث پل شهید نجفی در ورودی این شهر اشاره کرد و گفت: امروز سخن ما در مورد کلنگ زنی شدن این جاده در زمان هیچ شخص و گروهی نیست، بلکه سخن ما تکمیل این جاده و این پل است.
عباس بهشتی رو با بیان اینکه امروز توسعه زیرساختهای شهر سی سخت با احداث و تکمیل این جاده و حتی ساخت این پل میسر خواهد شد، تصریح کرد: امروز ما لقب گردشگری را به شهر سی سخت داده ایم ولی عملاً می بینیم که این شهر از بیشتر زیرساختها محروم است.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی پل شهید نجفی را با گفتگوی سازنده با استاندار،نماینده مردم در مجلس و مسئولان اجرایی به جلو برده ایم و منتظر اجرای آن و مشخص شدن پیمانکار طرح هستیم، بیان کرد: یکی از مهمترین عملیات ها برای توسعه شهر سی سخت احداث همین پل و ایمن سازی جاده مواصلاتی سی سخت بوده که باید همت زیادی برای آن انجام دهیم.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دنا به آخرین وضعیت دوبانده کردن و تعریض جاده سی سخت به یاسوج و احداث "پل بزرگ" شهید نجفی اشاره کرد وگفت:جاده سی سخت به یاسوج به دلیل داشتن پیچ های متعدد یکی از صعب العبور ترین جاده های استانی بوده که با ایجاد دوبابنده و رفع پیچ های خطرناک به دنبال ساماندهی این موانع هستیم.
حذف نقاط کور جاده سی سخت در آینده
مرادیان به وجود پیچ های خطرناک تقاطع بیاره به یاسوج –سی سخت در این مسیر نیز اشاره کرد و افزد: وجود این پیچ و تقاطع در ورودی شهر سی سخت به صورت مقطعی و برای عبور و مرور مردم بوده و در اینده نزدیک با احداث پل بزرگ ورودی شهر سی سخت این پیچ و تقاطع حذف خواهد شد.
پروژه چهارخطه سی سخت-یاسوج که عمری به قدمت 10 سال دارد طی سالیان اخیر با حرکت لاک پشتی در اتمام این پروژه مواجه بوده، پروژه ای که قرار بود نفسی از دنا باز کند و پرتردد ترین جاده مواصلاتی مرکز شهرستان دنا را چهارخطه کند
.
جاده مواصلاتی سی سخت به یاسوج که به علت عبور از مناطق کوهستانی هزینه های سنگینی بر گرده دولت و اعتبارات استانی وارد می کرد در سالیان اخیر به علت هزینه بر بودن تکمیل این پروژه و پیشرفت فیزیکی کم آن و از طرفی دیگر مناقشه بین دو نهاد راه و شهرسازی و منابع طبیعی به خوبی مورد توجه دولت مردان قرار نگرفت.
انتهای پیام/ر
نظرات
پربیننده ترین
- ● ۲۳ تن ماهی در مزرعه پرورش ماهی دناتلف شد
- ● ۶ سال وعده و یک رؤیای ناتمام
- ● مرگ دلخراش راکب موتورسیکلت در حوالی غار دهشیخ پاتاوه
- ● سقوط مرگبار پیکان به دره در ورودی سیسخت با یک کشته
- ● بررسی خسارات زلزله سیسخت توسط نماینده بویراحمد، دنا و مارگون
- ● بزرگداشت اربعین شهدای اقتدار در سیسخت
- ● ۲ جانباخته و مصدوم براثر واژگونی پراید وانت در جاده بابامیدان – یاسوج
- ● دیدار مسئولین با امامجمعه شهرستان دنا بهمناسبت گرامیداشت 5مرداد
- ● سیسخت میعادگاه اربعین شهدای اقتدار
- ● آخرین وضعیت خسارت زلزله در سیسخت
- ● پیادهروی «جاماندگان اربعین» در سیسخت
- ● همایش جاماندگان اربعین حسینی در پاتاوه
- ● افتتاح و کلنگزنی ۱۰۱ پروژه در هفته دولت
- ● کام تشنه دنا؛ مصرف بیرویه یا سو مدیریت
- ● بهرهبرداری از پروژههای هفته دولت در شهرستان دنا
آخرین اخبار
- ■ بهرهبرداری از پروژههای هفته دولت در شهرستان دنا
- ■ افتتاح و کلنگزنی ۱۰۱ پروژه در هفته دولت
- ■ وحدت؛ رمز پیروی در جنگ ۱۲ روزه بود
- ■ کام تشنه دنا؛ مصرف بیرویه یا سو مدیریت
- ■ ۶ سال وعده و یک رؤیای ناتمام
- ■ پیادهروی «جاماندگان اربعین» در سیسخت
- ■ همایش جاماندگان اربعین حسینی در پاتاوه
- ■ ۲۳ تن ماهی در مزرعه پرورش ماهی دناتلف شد
- ■ بررسی خسارات زلزله سیسخت توسط نماینده بویراحمد، دنا و مارگون
- ■ سقوط مرگبار پیکان به دره در ورودی سیسخت با یک کشته
- ■ مرگ دلخراش راکب موتورسیکلت در حوالی غار دهشیخ پاتاوه
- ■ بزرگداشت اربعین شهدای اقتدار در سیسخت
- ■ آخرین وضعیت خسارت زلزله در سیسخت
- ■ سیسخت میعادگاه اربعین شهدای اقتدار
- ■ دیدار مسئولین با امامجمعه شهرستان دنا بهمناسبت گرامیداشت 5مرداد